Q & A

Hej! Hittade precis din blogg och funderar på att åka iväg ett år. Det du skriver om att man funderar så mycket, om man kommer ångra sig osv stämmer så sjukt bra in. Tror du man kan åka och få ett bra år trots att man är ganska blyg? För tror jag ska ta chansen men är osäker på hur jag ska klara allt.. 
Kram
 

Hejsan! Åh vad kul att du funderar på att åka! Ja, jag hade många funderingar om det verkligen var värt det, men det är så självklart nu att mitt val att åka var helt rätt! Jag får uppleva en helt annan kultur, uppskatta saker jag alltid haft och lära känna en massa nya människor! Jag är övertygad om att man växer i sin självständighet under ett år som utbytesstudent, och jag känner mig redan nu mer självsäker än jag varit innan. Man ställs liksom inför stunder då man verkligen får stå upp för sina åsikter. Jag tror att som lite mer blyg kan det vara lättare att hamna i en mindre skola, eftersom jag ser ett mönster mellan färre elever och mer intresse för dig som utbytesstudent. Min skola har ca. 2000 elever och det var aldrig en väldigt stor grej med oss utbytesstudenter, folk hälsade, men man var tvungnen att vara på för att komma in i konversationer. Jag tror även det handlar om vilka klasser du tar. Kan ju säga att jag fått fler vänner i min Stagecraft (bygga scengrejer och kostymer för teaterpjäsen) än i min matteklass, på grund av att klassen ger mer tillfälle att arbeta i grupp med andra människor. Jag tror du kommer klara det, men du får helt klart försöka lägga upp din ansökan och sedan lektionsval på bästa sätt. T.ex. tror jag det är väldigt mycket enklare med syskon i din egen ålder i värdfamiljen, sådant kan man alltid skriva i sin ansökan att man vill ha! Men kom ihåg att vart du än kommer så kommer det nästan alltid finnas andra utbytisar, och att hålla ihop med dem och kanske vara två som hänger med lite amerikanska människor kan göra det så mycket enklare! Men jag tror helt klart att du kommer ha ett jättebra år hursom, så kör på!! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback