catching up.

 
Okej, har gått min första hela vecka i skolan nu och har därför inte bloggat, det har varit så mycket!!
 
Mina skoldagar har mest varit; gå upp tidigt, skola, tennisträning, hem och duscha och äta, plugga och sen sova. Eftersom det vart första veckan har allt varit så nytt och jag har lagt mer tid på verkligen förstå och hänga med. 
I skolan är lektionerna ganska intensiva eftersom de är kortare. Man har nästan alltid läxor och det är så mycket som spelar roll för betyget som inte har betydelse i Sverige, t.ex. att lämna in "allergi-lappar" och liknande, att ha ordning i sina pärmar, och liknande. Liksom inte bara att du är bra i ämnet och vad det handlar om, utan även att du kan använda samma färg på penna vid olika sorters anteckningar. Delvis bra, delvis dåligt, annorlunda. 
5 minuters rasterna mellan varje rast gör att man alltid är på väg till nästa klass. Man träffar vänner i 20 minuter innan skolan börjar, sedan träffas man inget mer på hela dagen om man inte bestämmer att ses på kvällen eller om man har klass ihop. 
 
 Förra fredagen hade jag mina första tävlingsmatch i tennis, alla i laget tävlade mot varandra för att få fram rankingen så man vet vilka som spelar varsity (bästa), juniorvarsity (nästbästa) och det tredje som jag inte minns namnet på. Jag fick plats nummer 12 på rankingen (junior-varsity) efter en förlust i singel men vinst i dubbel. Tom, Abby och Hank var och tittade, och Julie kom senare för att vara med på föräldramötet. -Parantes, det är så viktigt här att föräldrar MÅSTE vara med på möten, träffar och vara engagerade, annars får deras barn inte göra någonting inom sport i skolan, där 95% av all sport pågår. Därför känns det som nästan alla föräldrar är mer engagerade i sina barn här är i Sverige. Annorlunda. -
Lägg märke till våra fina dräkter, vi har 3 uniformer, den röda klänningen (vi var två lag på "tävlingen", jag var i röda laget som hade klänningar), den svarta kjolen med vinröda toppen (den som Sarah har på sig på bild, hon var i svarta laget) och en grå kjol med svart top med bling-Bronco på. 
 XC (cross-country)-tjejer och killar, spinger förbi tennisbanorna nästan varje dag.
 3:dje uniformen. Och lite av mitt rum. Och lite egopic. 
 
 Efter matcherna åkte Julie, Tom, Abby och jag till en mexikansk restaurang och åt. 
 
Intressant fakta som kanske redan är känt men som inte jag visste - alla portioner med mat är ca. 3 gånger så stora som i Sverige, det är såå mycket mat. Därför är det helt normalt att de delar ut doggy-bags till alla gäster så man kan ta med sig ca. halva portionen, vilket de flesta gör. 
 
Lördag17/8-13
 
Jag hade morgonträning med tennisen klockan 7-9 på morgonen. Kom hem och åkte till gymmet med Lena och kom sedan hem och åt lunch. Julie, Tom och jag åkte till en stad i Kansas (staten) på kvällen för att köpa tennisskor (fick blåsor på fötterna med joggingskorna-aj), och efter det gick vi ut och åt på en restaurang som hade såå god mat och var fin. Vi vandrade omkring lite i staden innan vi gick till en cupcake-affär och köpte cupcakes. 
Vi såg en luftballong. Vädret var superb. 
 
Söndag 18/8-13
 
Jag soooov länge och gick upp och åt lite innan vi åkte till några vänner till Julie och Tom (Lena var också med). Träffade och pratade lite med dem på Toms jobbs gala, de har förutom sina 3 barn adopterat 2 stycken. De har vart flera gånger i Sverige och andra ställen i Europa så det var väldigt kul att prata med dem om det. De har en hund som Hank som heter Piper och hon och Hank lekte! Piper badade även i deras pool, men Hank fick Lena lyfta i för att han ville inte, haha. Piper badade däremot tillsammans med mig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Karin säger:

Hi hi Piper vilken lyx vovve bada pool:) fin bild på dig och Piper.

2013-08-26 | 22:42:36
Lena säger:

Trevligt att höra från dig men vi ser att du har fullt upp.

2013-08-26 | 22:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback