14 August.

Första dagen i skolan, gick upp vid 6 och sedan åkte jag och Abby till skolan vid 7. Vi gick till cafeterian där vi mötte upp med Abbys kompisar innan klockan ringde (en lång signal), vilket betyder att det är 5 minuter kvar tills nästa klass börjar. Började gå till min klass och på vägen dit ringde klockan igen (ca. 4 korta signaler), vilket betydde att det var 1 minut kvar till klassen började. Det är 5 minuter mellan alla klasser (utom lunch) och alla byter klass samtidigt, vilket gör att korridorerna på vissa ställen är extremt packade. När minut-klockan ringer så är de flesta redan inne i klassrummet, och jag kom i god tid till min första lektion men sedan lyckades jag alltid komma in när start-klockan ringde eller lite senare. Dock var det första dagen och lärarna var lite snällare. På lektionerna hade vi bara "lära-känna-grejs" och så gick vi igenom vad som kommer hända i klassen osv. På lunch åt jag med Rosa (Tyskland) och Amelie (Danmark), två andra utbytesstudenter. På skolan finns det 3 till, Felix (Tyskland), Diego (Spanien) och en tjej till från Spanien som jag inte pratat med ännu. Åt en burrito som jag köpte, och sallad, och var tvungnen att slänga mat pga. tidsbrist. Vi har 25 minuters lunch. Det tar 10 minuter att ta sig till skåpet, hämta pengar, gå på toa osv. Sedan ska man stå i kö för att betala lunchen och sedan ska man hitta ett bord. Man har ca. 5 minuter som man verkligen får till att äta. 

Sedan hade jag Astronomi och matte på eftermiddagen, matten var ganska svår för de har gått igenom andra saker som jag inte har lärt mig hemma. Menmen, kommer igång med allt snart förhoppningsvis. Efter skolan var det tennisträning 3-5 som alltid, hehe, och sedan blev jag hämtad. Åkte hem och åt och sedan var jag jättetrött så jag chillade hemma med ukulelen och lite så, fyllde i alla 100 papper man måste ha föräldrars påskrift på, såsom "vi låter vårt barn läsa böcker med 'vuxeninnehåll'" och "accepterar ni detta blabla". Sedan var det natt, somnade sent pga samtalade med Abby. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback