Matvanor.

En sak som är waaaay annorlunda här är maten och derasmatvanor. 
 
Kylskåpet: I detta nu när jag tittar in i kylskåpet finns ungefär detta:
Mjölk, ägg, smör, juice, maple sirap, cola, någon annan sockerdricka, grädde, kanelburkar på burk, hel ost (köpt till mig), gurka, 3 matlådor, keso (köpt till mig), ca. 40 burkar med sylt, marmelad, sås, bbq-dressing, nutella o liknande, ketchup, majo och snarliknande saker, ett paket färs pasta, två korvar, 15 majskolvar (från Toms föräldrar), ett halvt salladshuvud, en halv tomat (har mer i en skål), massa små ostbitar i plast, 1 paket sockerärtor och en bit mozarella. Nu glömmer jag säkert småsaker, men av det jag kan se. Så annorlunda mot hemma där det alltid är mer grönsaker och inte så många sylt-grejer och ostar. 
 
Affären: Såå ofantligt stort, en hel hylla med olika bröd, känslan av att flera 100 olika företag pressar in sina nya varor på hyllorna. 90% av allt i frukt och grönt är besprutade så det är ungefär dubbel storlek mot dem som finns i Sverige. Det finns mycket lokalodlat i vart fall, som Julie och Tom köper. 
 
Matvanor: Börjar med frukost som Julie gör till oss på morgonen, det är oftast en rostad skiva bröd med ett stekt ägg och en baconstrimla bredvid. Ibland är det en skiva bröd med typ socker på, ibland gör hon blåbärsmuffins. Saknar gröt så mycket och rejäla frukostar, men väckarklockan ringer för tillfället upp vid 5.45 och vill inte behöva gå upp tidigare än det, helst. Julie packar även små lunch/snacks-påsar men lite olika grejer. Det kan vara äpplebitar, banan, jordnötssmör, Wheat thins (små saltade kex, mums), Granola bar (energibar), vindruvor och så en smörgås om man vill ha lunch. Allting som ALLA människor packar, packar man i små plastpåsar som man kan stänga med såndär zip-sak. - Man använder alltså kanske 4 stycken såna påsar varje dag som man sen slänger. Dessutom äter man med plastbestick, allt man tar mat på är papper och kartong som man slänger. Det vrider sig i hela min mage, det är så mycket bara slänga-slöseri. Tänkte citera låten "slit och släng" men kom på att de inte sliter ut sakerna här. Det är en sån där grej som gör mig väldigt ledsen och rädd, liksom, ingen här bryr sig ens, vet de ens vad växthuseffekt eller sopsortering är? NEJ, jag tror inte många vet det. De behöver ju inte lära sig om det, det finns speciella klasser om miljö men överlag annars, NEJ. Liksom, folk kämpar för att göra världen lite renare och så finns amerikanarna som tycker de är har ett så himla bra land, men som inte kan förstå att de också borde göra något. Slut på utbrott-sidospår - Jag gör min egen lunch, har börjat göra det mer, sallader med saker som mätar och som inte är allt för onyttiga.
I början var jag vrålhungrig efter bara 2 lektioner, men man vänjer sig allteftersom. 
Sedan kommer man till lunch och har jag inte med mig så blir det cheeseburgare, pizza eller chicken nuggets. Det finns sallad på små tallrikar som är side-dishes. Det kostar ca 15 svenska kronor för en lunch. Man har 25 minuter från att man slutar lektionen till nästa lektion börjar, vilket ger ungefär 15 minuter ät-tid om det inte är lång kö eller händer något annat. Åter en sak man bara får vänja sig vid, att kasta i sig mat. Sedan kommer man hem, äter någon middag senare (allt från smörgås, pannkakor till revben och pasta (inte mycket fisk eller potatis någonstans)) och sedan tar man kanske något snacks senare på kvällen, eller bara mjölk och flingor. 
 
Mina utbytes-vänner har gått upp mellan 3 och 6 kilo, och själv vet jag inte riktigt, på den vågen jag vägt mig på har jag gått ner ett par kilo, men det känns inte så trovärdigt. O ja, bryr mig faktiskt inte så mycket om det, är ju inte här för att vara på träningsläger direkt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback