Q&A #2

hej! jag undrar om du var bra på simning innan du började i det? Måste man kunna sporten för att kunna gå i den?
-Vilma
 

Jag har gått i märkestagning i 4-5 år på somrarna (gjort guldmagistern), simmat Vansbrosimmet och var med i en grupp i simhallen där jag bor i ett halvår. Dock hade jag nästan ingen förkunskap om något annat simsätt än bröstsim. Har gått från att knappt orka 25 meter crawl till att simma ett par hundra utan stopp, blivit bättre på fjäril och rygg och lärt mig hoppa i från kanten sådär proffsigt (kanske inte ser proffsigt ut dock). Så jag har blivit såå mycket bättre på simning än jag var innan jag startade! Skulle säga att uthållighet är det viktigaste i början, resten lär man sig. 
Det finns alla nivåer, det är ju en skolsport och från freshman year till senior kan du vara med i laget. Det finns de som kör järnet för att få fullt stipendium till college, och så finns de såna som aldrig simmat förut. Man får hjälp med att dela upp sig i de olika banorna, så man hamnar med folk som är ungefär lika bra som en själv. Så nej, man behöver inte kunna sporten, + om du är utbytesstudent är de oftast snälla och låter dig vara med ändå (särbehandling haha). Fast det är ju bra att verkligen visa att man har intresse och vill lära sig. Jag gjorde try-outs för basket och kom med i freshman-team. Jag hade ingen talang alls för basket och visste inget om det. Jag skulle fortsatt, men jag inte det var så roligt, det var jag och alla freshmen-spelare. Och så var det try-outs för simningen och jag gick dit. I simningen är det mer blandat, det finns inget lag för bara seniors eller så, alla tränar ihop och lagkänslan är bättre. Detta är ju min skola, och hur andra skolor är vet jag inte, det är såklart olika för alla! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback